maandag 10 oktober 2016

Madame Agnese

Madame Agnese' is een kleine geschiedenis over passie en magie - een literaire novelle, die aan de prachtige zuidoostkust van Sardinië speelt. In de buurt van Villasimius woont de vrijgevige madame Agnese, eigenaresse van een eenvoudig hotel aan zee. Ze zou rijk kunnen zijn als ze haar grond verkocht, maar vakantiedorpen aan de kust is het laatste wat ze wil. Geld vindt ze niet belangrijk - geluk wel, maar juist daar wringt het. Zelfs de magie, waarin ze heilig gelooft, lijkt haar hierbij in de steek te laten. Madames voorliefde voor magie slaat over op het jonge meisje dat dit komische, ironische, maar soms ook verdrietige verhaal vertelt. Bij madame kan ze even vergeten dat haar goklustige vader is verdwenen en haar moeder daardoor het bed niet meer uit komt. Bij haar geniet ze van het verlaten witte kiezelstrand, de geurige mediterrane macchia, de hemelsblauwe zee, waarin ze om het hardst zwemmen en terug in madames hotel van haar zelfgebakken brood, overheerlijke frittata en verrukkelijke amandelkoekjes.


Na Verona gingen we door naar Sardinië, natuurlijk heb ik daar ook een boek over gezocht.

In deze roman las ik over het leven in een afgelegen dorp, gezien door de ogen van een veertienjarig, fantasierijk en dromerig meisje. In korte hoofdstukken lees je over haar familie en buren, met een hoofdrol voor haar buurvrouw, de wat excentrieke Madame Agnese. Ze runt een klein hotelletje waar nogal wat vreemde mensen over de vloer komen die vaak misbruik maken van haar gastvrijheid. Doordat ze erg afgelegen wonen zijn de buurtbewoners veelal op elkaar aangewezen. Dit geeft natuurlijk ook de nodige wrijving.

De verhalen zijn op een mooie manier, vaak ook met humor beschreven. Na het lezen van dit boek had ik alleen het gevoel dat ik niet alles goed begrepen had. Ik bleef met wat vragen zitten. Wel heb ik naar mijn idee een beter inzicht gekregen van het harde, geïsoleerde leven op het platteland van Sardinië.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten