zaterdag 22 oktober 2016

Nooit meer slapen


Nooit meer slapen is het meesterlijke verhaal van de jonge geoloog Alfred Issendorf, die in het moerassige noorden van Noorwegen onderzoek wil verrichten om de hypothese van zijn leermeester en promotor Sibbelee te staven. Issendorf is ambitieus: hij hoopt dat hem op deze reis iets groots te wachten staat, dat zijn naam aan een belangrijk wetenschappelijk feit zal worden verbonden. Deze ambitie hangt samen met het verlangen het werk van zijn vader, die door een ongeluk tijdens een onderzoekstocht om het leven kwam, te voltooien.


Ik lees veel maar ben niet zo van de Nederlandse literatuur. Omdat ik de film Beyond Sleep heel graag een keer wil zien heb ik toch voor dit boek gekozen. Dat het in het mooie Noorwegen (Finnmark) afspeelt was voor mij nog een extra reden om dit verhaal te lezen.

Ondanks dat dit boek wordt beschouwd als een meesterwerk en veel is geprezen, heb ik dit helaas niet zo ervaren. Het boek raakte me niet, de hoofdpersoon vond ik een vreselijke zeur en het verhaal saai. Doordat het boek al geschreven is in 1966 is het taalgebruik ouderwets. Het boek heb ik met moeite uitgelezen. Normaal gesproken ga ik nog dingen opzoeken wat ik zoal tegenkom en recensies lezen maar voor deze keer laat ik het erbij en ga snel verder met wat anders.

Hopelijk is dit een van de weinige boeken waarvan ik de verfilming mooier vind dan het boek.



2 opmerkingen:

  1. Pfoe dat is niet mis! Ik vond het boek een aantal jaren geleden heel goed en ga het dit jaar met mijn leeskring bespreken. Hopelijk vind ik het bij herlezing niet zo vervelend als jij het vond... De film vond ik erg mooi gedaan, maar het haalt het toch niet bij het boek. Maar misschien ligt dat voor jou anders.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het boek heeft bijvoorbeeld op Hebban heel vaak 5 sterren gekregen en is voor veel lezers favoriet. Misschien was mijn verwachting te hoog, of niet het goede moment. Ik ben benieuwd hoe de meningen in je leeskring zijn. Veel lees- en discussieplezier alvast.

      Verwijderen