zondag 18 december 2016

De malloten van Stavanger

Net voor de Tweede Wereldoorlog opent een echtpaar een kliniek voor verstandelijk gehandicapten. Behalve door hun eigen kleine gezin - dat bestaat uit ouders, zoon en dochter - worden de kamers algauw bewoond door patiënten: de religieuze piekeraar Christian Jensen, de stille Matiassen, die zijn dagen heen en weer schommelend op een stoel doorbrengt, en oom Josef, een van de meest belezen mensen in de wijde omtrek. Na verloop van tijd neemt ook een groep van vijf broers en zussen zijn intrek in het huis. Zij worden door Josef simpelweg ‘de malloten van Stavanger’ genoemd, maar niettemin worden ze snel in het bonte gezelschap opgenomen. Wanneer de oorlog voorbij is, kunnen degenen die in het ‘gekkenhuis’ wonen niet lang van de vrede genieten - het huis wordt getroffen door een tragedie die de betrokkenen voor de rest van hun leven blijft achtervolgen.



Dit boek kwam ik tegen bij een bezoek aan de bibliotheek.  Eerder las ik Voordat ik brand van deze auteur. Dit boek is me bijgebleven vandaar de keuze om ook deze roman te lezen.

Tijdens het leeghalen van het huis van zijn ouders op het Noorse platteland komen oude herinneringen uit de jeugd van de hoofdpersoon weer boven. Zijn ouders bouwden tijdens de oorlog een groot huis voor psychiatrische patiënten. Het gezin met twee kinderen leefde samen met deze mensen en het lijkt alsof ze een goede tijd hadden samen. Toch voel je al dat dit niet zo blijft. Als ze met het gezin iets verschrikkelijks meemaken zal het nooit meer zo zijn als voorheen.

Door middel van flashbacks wordt het verhaal verteld. Voornamelijk hoe het was om zijn jeugd door te brengen met deze bonte groep zwakzinnigen. Deze mensen zijn prachtig beschreven. De schrijfstijl vond ik erg mooi maar het verhaal zelf vond ik wat vaag en afstandelijk blijven. Na het lezen had ik het gevoel dat ik iets had gemist. Ook dit keer weer heb ik erg genoten, zoals meestal met Scandinavische schrijvers, van de beschrijving van de prachtige natuur en de eenzame plek waar dit bijzondere verhaal zich afspeelde.





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen