vrijdag 16 juni 2017

Wil

Het is oorlog. Antwerpen wordt bezet door geweld en wantrouwen. Wilfried Wils acht zichzelf een dichter in wording, maar moet tegelijkertijd zien te overleven als hulpagent. De mooie Yvette wordt verliefd op hem en haar broer Lode is een waaghals die zijn nek uitsteekt voor joden. Wilfrieds artistieke mentor, Nijdig Baardje, wil juist alle joden vernietigen. Onbehaaglijk laverend tussen twee werelden, probeert Wilfried te overleven terwijl de jacht op de joden onverminderd verdergaat. Jaren later vertelt hij zijn verhaal aan een van zijn nakomelingen.


Jeroen Olyslaegers heeft in 2017 met dit boek de Vlaamse Fintro Literatuurprijs gewonnen, gelijktijdig was hij genomineerd voor de Libris Literatuurprijs. Ik heb alle zes de genomineerde boeken van Libris gewonnen met een prijsvraag. Dit is de eerste die ik hiervan lees.

Een oude man kijkt terug op zijn leven en schrijft de herinneringen die hij heeft op voor zijn 17 jarige achterkleinzoon. Hij switch tussen het Antwerpen van nu, en dat ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Deze oorlog speelt een grote rol in dit boek. Toch voelt het niet als een doorsnee oorlogsboek. Het gaat vooral om de veelal moeilijke keuzes die mensen in die tijd moesten maken en laat ze zien vanuit hun eigen perspectief. De mensen voor de Duitsers, zoals Nijdig Baardje of tegen, zoals zijn vriend Lode. Welke kant kiest hij zelf, of is hij een "tweezak". Om aan de werkelijkheid te ontsnappen maakt hij gedichten en verschuilt zich achter zijn alter ego Angelo.

Dit boek moest ik heel geconcentreerd lezen, ik had best veel moeite met het Vlaamse taalgebruik. Daardoor heb ik vrij lang over dit boek gedaan. Toch was deze inspanning zeker de moeite waard, het boek zal me zeker bijblijven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten