zondag 9 juli 2017

Over de grens

Van hofdichter tot staatsvijand. Het waargebeurde verhaal van een voormalige insider van het Noord-Koreaanse regime.

Jang Jin-sung werd op achtentwintigjarige leeftijd uitverkoren tot ‘hofdichter’ van Kim Chŏngil. Aan zijn relatief comfortabele leven als lid van de inner circle van de Noord-Koreaanse leider komt abrupt een einde als hij een geheim buitenlands boek uitleent aan een vriend die het vervolgens laat liggen in de metro. Omdat ze vrezen voor hun leven proberen ze enkele dagen later via China naar Zuid-Korea te vluchten, een uiterst gevaarlijke onderneming, met achterlating van hun familie, vrienden en alles wat ze ooit gekend hebben.





Na het lezen van dit boek was ik in shock, ik wist natuurlijk wel dat Noord-Korea geen prettig land is maar dat het zo erg was daar, dat heb ik me nooit zo beseft.
In "Over de grens" lees je over het leven van Jang Jin-Sung, eerst in Noord-Korea. Daarna zijn vlucht met een vriend en hun ontsnapping naar China. Maar ook daar heeft hij een zware beproeving voor de boeg voordat hij uiteindelijk Zuid-Korea bereikt. Ik vond het een heel indrukwekkend verhaal, al vergt het lezen wel veel concentratie. Hoe het systeem binnen Noord-Korea in elkaar zit vond ik moeilijk te begrijpen. Als dit je niet afschrikt en je bent in dit land geïnteresseerd is dit boek zeker een aanrader.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen