zaterdag 2 september 2017

Alles wat ik me niet herinner

De jonge Samuel overlijdt in een vreselijk auto-ongeluk. Of was het zelfmoord? Een naamloze schrijver met zo zijn eigen motieven probeert Samuels laatste dag in kaart te brengen. Uit gesprekken met vrienden, familieleden en buren ontstaat een veelzijdig portret: dat van het liefdevolle kleinkind, de terughoudende bureaucraat, de loyale vriend, de weloverwogen poseur. De man die alles voor zijn vriendin Laïde deed en alles deelde met zijn beste vriend Vandad. Tot hij met beiden het contact verloor. Alles wat ik me niet herinner is een aangrijpend verhaal over liefde en herinnering. Maar het is ook het verhaal van een schrijver die, door de contouren van Samuels verhaal in te vullen, grip probeert te krijgen op zijn eigen waarheid. Welke dingen uit onze vluchtige geheugens beklijven? En wat blijft verborgen achter alles wat we ons niet herinneren? 





Samuel is een bijzondere jongen, altijd bezig om zijn "ervaringenbank aan te vullen", dit vooral samen met zijn beste vriend Vandad en andere kleurrijke personages. Ondertussen wordt hij hevig verliefd op Laïde. Na zijn overlijden probeert een schrijver de laatste dag van Samuel te reconstrueren door het interviewen van zijn familie en vrienden. Er komen veel onderwerpen aan bod in dit boek, integratie, liefde, familie en vriendschap maar uiteindelijk gaat het vooral over de betrouwbaarheid van herinneringen.

Na het lezen van dit boek weet ik eigenlijk niet goed wat ik ervan vind. Het verhaal bevat mooie beeldende zinnen en las vlot, ik heb het in twee dagen gelezen. Het pakte me wel maar door de schrijfstijl vond ik het vaak lastig wie aan het woord was en had er moeite mee om alles te begrijpen. Ook waren na het lezen niet al mijn vragen beantwoord maar dat is waarschijnlijk precies wat de auteur wil.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen