woensdag 20 december 2017

De partituur voor de toverfluit


De partituur voor De toverfluit is een subtiele en gedetailleerde roman over een uit nood ontstane subcultuur: die van de migranten van de Balkan in Wenen. De hoofdpersoon Ferdinand Konjic, een opmerkzame en gevoelige fluitist die uit Sarajevo is gevlucht, is in al zijn ongewoonheid ook maar een gewone migrant. Net als vele van zijn lotgenoten moet hij genoegen nemen met een simpel baantje, krijgt hij zijn dagelijkse portie vreemdelingenhaat te verduren en lukt het hem niet, zijn vele pogingen ten spijt, om geaccepteerd, laat staan geliefd te worden.

Ferdinand denkt teveel en te afwijkend; zelfs zijn landgenoten in Wenen vinden hem vreemd omdat de sporen van de oorlog in zijn leven alsmaar dieper lijken te worden naarmate de tijd verstrijkt. Zijn herinneringen aan zijn zus Fatima, die hij in de oorlog kwijt is geraakt, komen steeds vaker terug. Zal de ontmoeting met Reverend, de handige Amerikaanse musicus en evangelist, een nieuwe wending in Ferdinands leven brengen?


Muziek, de taal die iedereen begrijpt en samenbrengt...

De uit Sarajevo afkomstige, oorlogsvluchteling Ferdinand voelt zich minderwaardig.  Hij woont in Wenen waar hij werkt als taxichauffeur. In zijn vrije tijd voert hij de duiven in de stad, deze doen hem denken aan zijn overleden zus. Als hij de charismatische prediker Abraham George Washington, Reverend genoemd, moet vervoeren in zijn taxi, raken ze aan de praat en er ontstaat een soort vriendschap. Deze man wil dat Ferdinand een muziekgezelschap gaat vormen, genaamd "Een toekomst voor Bosnië". Ferdinand staat hier sceptische tegenover, want is het mogelijk om met zijn vroegere vijanden muziek te maken. Ondertussen speelt zijn oorlogsverleden hem veel parten, hij heeft last van achtervolgingswaanzin, vooral door politieagenten raakt hij enorm in paniek.
Kan de muziek hem helpen het verleden achter zich te laten of zijn de wonden te diep?

Tijdens het lezen krijg je telkens kleine stukjes informatie wat er is gebeurd met zijn familie en voornamelijk over het lot van zijn zus. Ik vond het geen prettig boek om te lezen, het is een triest verhaal zonder veel perspectief voor de hoofdpersoon, hij bleef in maar het verleden hangen.

De diepere lagen in dit boek en de parallellen tussen Die Zauberflöte van Mozart heb ik helaas niet goed kunnen ontdekken. Waarschijnlijk door mijn gebrekkige kennis van klassieke muziek. Mocht je geïnteresseerd zijn in meer achtergrondinformatie, dit is hier te vinden, bij de Hebban leesclub.


.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten